Misschien heb je er al wel eens gehoord van de 2 millimeter strategie. Een strategie die zegt dat de kleinste verandering al zorgt voor een enorm resultaat. Van oorsprong komt de strategie uit de plastische chirurgie. Of we iemand aantrekkelijk vinden, of juist heel erg lelijk, heeft te maken met een aanpassing van slechts 2 millimeter. Bijvoorbeeld of een neus 2 millimeter groter of kleiner is, maakt of we hem mooi of juist lelijk vinden. Ogen die 2 millimeter dichter naar elkaar toe staan, of juist verder van elkaar af. Die 2 millimeter is het verschil tussen mooi of lelijk. Maar wat is nou eigenlijk 2 millimeter? En hoe kan je die 2 millimeter strategie inzetten in de rest van je leven?

We vergeten onze kinderen op tijd van school te halen

De 2 millimeter strategie zegt dus eigenlijk dat elke verandering telt, hoe klein ook. Zelfs als je een minimale verandering aanbrengt in je leven, kan dat een enorme verbetering opleveren. Kijk bijvoorbeeld eens naar de opvoeding van jouw kinderen. Daar gaat nogal eens iets fout. Of in elk geval gaat het niet altijd zoals jij het zou willen. We schreeuwen tegen ze, we maken ruzie om niks. We stellen hoge eisen aan onze kinderen, of we laten ze juist lekker makkelijk achter de Ipad hangen zodat ze ons niet in de weg lopen. We vergeten ze op tijd op te halen bij school, zodat ze nog helemaal alleen met de juf op ons staan te wachten. We druk met nog even iets afronden, waardoor ze te laat in bed komen. Er zijn zoveel dingen te verzinnen waarmee we onze kinderen een soort van verpesten, maar hoe erg is dat?

Hoe erg is het dat niet alles perfect gaat? Maar ook, hoe simpel is het om een kleine verbetering aan te brengen. Je hoeft niet meteen je hele leven om te gooien of je hele gedrag te veranderen. Als je de 2 millimeter strategie toepast hoef je maar iets heel kleins aan te passen voor een groot resultaat. Focus je op één ding tegelijk. Zorg er bijvoorbeeld voor dat ze op maandag in elk geval op tijd in bed liggen. Of stop eerste eens op vrijdag op tijd met werken om er voor de kids te zijn, om vol aandacht met ze te spelen. Prima dat het dan al die andere dagen nog niet helemaal goed gaat. Maar wedden dat jouw kinderen zich later herinneren dat die vrijdagmiddag altijd zo gezellig was.

Het hoeft niet perfect

En hoe zit het met je voeding. Ook daar zijn we geneigd enorme veranderingen aan te brengen omdat we vinden dat we het nu niet goed doen. Maar is dat nodig? Hoe kan je hier de 2 millimeter strategie toepassen? Misschien kan je beginnen met 3 keer per dag eten. Verder hoef je nog niks aan te passen, alleen maar 3 keer per dag te gaan eten. En als dat lukt kan je misschien beginnen met een kleine aanpassing in je koffie. Vanaf nu ga je stoppen met suiker en drink je je koffie alleen nog maar zwart. Wedden dat de kilo’s eraf gaan vliegen én dat je veel minder moeite hebt om het vol te houden. Door hele kleine stapjes te zetten bereik je uiteindelijk een super resultaat, namelijk een gezond eetpatroon.

Maar ook in je relatie is de 2 millimeter strategie toe te passen. Je wilt graag een superrelatie, maar je hebt geen tijd voor elkaar en valt ’s avonds als een blok naast elkaar in slaap. En voor seks heb je al helemaal geen energie. Welke 2 millimeterstap zou je hier kunnen zetten? Misschien kan je één keer per maand een date plannen met elkaar. Samen uit eten, of een lekkere wandeling maken. Gewoon een kleine stap. En misschien kan je daarna 2 keer in de maand iets samen doen. Samen koken, een spelletje doen, elkaar masseren. Twee keer per maand een uurtje tijd voor elkaar. En als je dan ervaart hoe fijn het eigenlijk is, en hoeveel je elkaar weer te vertellen hebt, dan komt die superrelatie vanzelf.

Je leven wordt een heel stuk mooier

Focus je dus niet meer op de grote veranderingen in je leven. Die houd je op de lange duur niet vol. Richt je op de 2 millimeter strategie. Op de kleine stappen die er uiteindelijk voor zorgen dat je leven een heel stuk mooier worden.