Ik had er nog nooit van gehoord, de 4-4-4 regel. Jij? Tijdens een weekend weg met een super fijne groep medecoaches, kwam de regel ter sprake. We liepen allemaal wel aan tegen het feit dat we maar doorgaan met werken. Dat we lastig de rem kunnen vinden. Maar dat we door dat harde werken niet perse meer in flow kwamen. Ook de geweldig hoge lat die we voor onszelf stellen helpt niet echt mee aan een ontspannen leven. Door de lat zo hoog te leggen, moeten we ook hard werken om die lat te halen. Maar daar was de 4-4-4 regel. En het mooie… je creëert balans met de 4-4-4 regel.

Om een fijn leven te leiden en een handig voorbeeld te zijn voor je kinderen, is het noodzakelijk om balans in je leven te creëren. En dat is eigenlijk veel makkelijker dan je denkt. Je hoeft alleen maar de 4-4-4 regel toe te passen. Ik ga je vertellen hoe.

We rennen en vliegen en willen alles goed doen

We zijn als moeder zo aan het rennen en vliegen, en we willen alles goed doen. We werken, doen het huishouden, brengen de kinderen naar de sport en naar school. We zijn actief als vrijwilliger, staan klaar voor onze vrienden en familie. En we willen ook nog een fijne relatie. We jakkeren maar door, maar vergeten onszelf nogal eens. Niet handig en het kan anders. Namelijk door je dag in te delen in blokken. Ideaal gezien in blokken van een uur of anderhalf uur, maar doe vooral wat voor jou werkt. Die blokken maak je niet zomaar, maar je creëert balans met de 4-4-4 regel.

Input

Ideaal gezien zou je op een dag 4 uur voor input mogen zorgen. In deze tijd zorg je ervoor dat je geïnspireerd wordt. Je leest een boek, luistert een podcast, volgt een seminar of webinar, gaat naar een training. Wat voor jou ook maar werkt om inspiratie te krijgen. Maar doe het maximaal 4 uur op een dag.

Output

Daarnaast is er 4 uur tijd voor output. Alles gericht op prestatie en productiviteit. Je werk, het huishouden, het schrijven van een blog, het maken of geven van een training. Alles wat voor jou onder produceren valt. Doe ook dit maximaal 4 uur op een dag.

No put

Nou is er naast input en output nog iets nodig om balans te krijgen, en dat is noput. Het is fijn je te laten inspireren, en het voelt goed om productief bezig te zijn, maar er is meer nodig en dat is rust. Je hersenen hebben gedurende de dag tijd nodig om even tot rust te komen. Even helemaal niks te moeten. En ook rust is voor iedereen anders. Je kan een half uurtje op de bank gaan zitten om lekker uit het raam te staren. Of misschien maak je liever een rustige wandeling in het bos (zonder podcast in je oren). Ook meditatie en yoga vallen onder noput. Wat voor jou maar werkt om tot rust te komen. En de ene dag is dat een wandeling in het park, terwijl je de andere dag gaat sporten. Doe wat voor jou goed voelt. Zolang je maar tot rust komt.

Het grote voordeel van je dag op deze manier plannen, is dat je je niet langer schuldig hoeft te voelen als je een uurtje “niks” doet. Je doet dan juist heel veel, namelijk je lichaam en geest de rust gunnen om daarna weer te kunnen presteren.

Plannen volgens de 4-4-4 regel

Voor mij werkt het heel goed om vaste output momenten te hebben die elke week terugkomen. Daarnaast kijk ik elke avond naar mijn volgende dag. Wat staat er op de planning, en hoe kan ik die activiteiten inplannen volgens de 4-4-4 regel. En natuurlijk zijn er dagen waarop het niet lukt, maar zorg er in je agenda dan in elk geval voor dat er elke week ongeveer evenveel tijd gaat naar input, output en noput. En zelfs als dat lastig is… Ook 5 minuten uit het raam staren zorgt al voor minder spanning. En dat lukt voor iedereen. Toch? Creëer nu nog balans met de 4-4-4 regel.